do kasy suma: 0,00 zł
wyszukiwarka zaawansowana
Jakie mięso jest najlepsze dla sportowców i osób dbających o sylwetkę? 0

Jakie mięso jest najlepsze dla sportowców i dla osób dbających o sylwetkę?


 

Dietę u osób o dużej aktywności fizycznej dostosowuje się do celów, dyscypliny, wieku i płci sportowca. Zależnie od potrzeb manipuluje się ilością dostarczanych kwasów tłuszczowych i węglowodanów, ale nie ilością białka.

Białko, czyli szef wszystkich szefów. 

Jest to podstawowy składnik tkanki mięśniowej, niezbędny do wszystkich procesów anabolicznych. Bez niego mięśnie nie tylko nie urosną, ale mogą zacząć być metabolizowane w celu wyrównaniu puli aminokwasów w krwiobiegu, gdyż w czasie wysiłku dochodzi do rozpadu białek. Biorąc pod uwagę jedynie zawartość białka każde mięso będzie odpowiednie i trochę go trzeba zjeść. Zależnie od metody żywieniowej i rodzaju uprawianego sportu zaleca się spożywać od 1,5g do 3g białka na kilogram masy ciała. W niektórych przypadkach te wartości mogą być nawet większe.  

Cenne aminokwasy.

By właściwie zregenerować organizm i przygotować do kolejnych treningów niezbędne jest dostarczenie odpowiednich aminokwasów, które możemy podzielić na dwie grupy. Endogenne, czyli takie, które organizm jest w stanie syntezować samodzielnie i egzogenne, które muszą być dostarczone z zewnątrz.  

 Szczególnie ważna są aminokwasy rozgałęzione (ang. branched-chain amino acid, BCAA), bowiem tkanka mięśniowe składa się ponad w połowie z tych trzech aminokwasów: leucyna, izoleucyna i walina. 

Ale każde mięso ma dużo białka!

To prawda, jeśli chodzi o same białko to każde mięso ma bardzo dużo białka. Jednak zależy od założeń dietetycznych należy dokonać selekcji tłustości mięsa. Sportowcy, którzy stosują dietę węglowodanową, lub zbilansowaną powinni opierać dietę o produkty chude, jak drób i dziczyzna, co jakiś czas dodając wołowinę lub wieprzowinę. W dietach tłuszczowych gdzie energię dostarczają tłuszcze należy wybierać tłuste kawałki wołowiny lub wieprzowiny. Spożywanie kwasów tłuszczowych pochodzenia roślinnego nie dostarcza tyle energii dla organizmu co kwasy tłuszczowe pochodzenia zwierzęcego. Jest to spowodowane ewolucyjnym przystosowaniem człowieka, gdzie albo polował, albo jadł padlinę.

Dobór mięsa powinien być zależny od założeń diety. Nie należy opierać się wyłącznie na jednym rodzaju mięsa, bo każde z mięs ma coś czego nie ma inne. Czy to lepszą przyswajalność, minimalne różnice w ilości białka, ale także różnicę w zwartości witamin i minerałów. No i oczywiście preferencje smakowe, bo dobra dieta to taka, którą jesteśmy w stanie stosować długo i przyjemnie.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium